Teoria poznania św Tomasza
OJCOSTWO.8log.pl | Strona: 4.html

Temat: św. Tomasz z Akwinu
Św. Tomasz te 5 dróg zawarł w monumentalnym dziele jakim jest "Summa Theologiae" - czyli "Suma teologiczna". Wbrew nazwie jest to materiał nie tylko dla teologa, lecz wręcz raczej dla filozofa. Wynika to z tego, że w XIII wieku, gdy św. Tomasz z Akwinu tworzył, teologia i filozofia nie były tak daleko od siebie jak obecnie. Suma Teologiczna ukazuje, że do fundamentalnej prawdy o istnieniu Boga dojść można na podstawie rozumowego i empirycznego oglądu rzeczywistości.

Suma teologiczna to też rodzaj kompedium myśli teologicznej i filozoficznej - zwłaszcza odnośnie metafizyki, teorii poznania i etyki.
Źródło: forumchrzescijanskie.org/viewtopic.php?t=703



Temat: Teoria Ewolucjonizmu czyżby mit??
Do Xardasa a kim jest ten Bóg Spinozy skoro nie jest ktosiem to czy jest osobowy a jeśli nie jest osobowy to jaki ??


Owszem Kant starał się lecz nie do końca zdołałpodważyć owe argumenty. Zacieśnił on teorię poznania do tego że rzeczy istniejące w przestrzeni i czasie człowiek jest w stanie poznać a rzeczy należące jak on to ujął "do dziedziny religii" nie jest w stanie poznać.

Argumenty św tomasza są argumentami filozoficznymi a nie religijnymi - choć odnoszą się one do Absolutu.

Kant podaje również, że postępowanie moralne jest praktycznym potwierdzeniem istnienia Boga i że jedną moralnie doskonałą religią jest dla niego chrześcijaństwo, i to że powinna owa religia zostać odmitologizowana i ograniczona do etyki -



wg mnie to ona w zasadzie taka jest chociażby zasady MOralne 10 przykazańBożych na których opiera sie całe chrześcijańśtwo a co ponad to jest tylko pomocą by lepiej zrozumieć swoją wiarę


Pozdrawiam Alleluja
Źródło: forum.oaza.org.pl/viewtopic.php?t=1546


Temat: Po co nam wiara?
A ja Was zaskocze, bom agnostyczny katolik. Coz to znaczy?

Znaczy to tyle, że w bycie nie dostrzegam Boga(argumenty Sw Tomasza tak naprawde na nie wiele sie zdaja, gdyz z drugiej strony atakuja mnie ateistyczni mysliciele ktorzy mi mowia o swiatach rownoleglych, a kant stwierdza, ze nasze poznanie nie poznaje rzeczy samej w sobie), jednakze z drugiej strony nie moge wykluczyc jego istnienia. (teoria poznania wedlug Kanta, jesli kogos to interesuje)

Z racji, ze zawsze trapily mnie pytania egzystencjalne : po co jestem, dokad zmierzam itp - zaczalem interesowac sie religia.

Moj swiatopoglad byl dosyc pesymistyczny: nikt mi nie powie jak mam postepowac, nikt mi nie powie dokad zmierzam i skad przybylem. Tylko ja i moje istnienie! Oto jedyne pewniki. Moralnosc i inne reguly postepowania, to tylko twory czysto ludzkie, ktore musialy powstac aby uporzadkowac spoleczenstwa. Jednakze sa one bledne , bo sa oparte na istnieniach, ktore - tak jak ja - nie maja racji. Krotko mowiac: byt nie ma usprawiedlwienia. Ludzie szukaja racji, a byt nie ma racji! Jestesmy sami i koniec!

Jesli ktos interesowal sie filozofia egzystencjalna, to jest to bardzo typowe, pesymistyczne spojrzenie na nasz byt. Nie wytrzymalem dluzej w takim masochistycznym swiatopogladzie, stad tez przyjalem do swojego swiatopogladu Boga, pomimo, ze zadnej obiektywnej wiedzy na jego temat nie mamy. I oparlem to na tzw. wierze( w rozumieniu: przyjmowac cos bez dowodow). Z racji, iz katolicyzm wedlug mnie najlepiej opisywal i nadawal zrozumienia calej chrzescijanskiej teologii, jak rowniez -najlepiej odpowiadal na pytania egzystencjalne - stad tez przyjalem go do mojego swiatopogladu.( dzis uwazam sie za katolika w wersji dosc modernistycznej. Nie ukrywam, ze tradycjonalny nurt katolicyzmu nie jest mi blisko)

Byc moze - Bog tak stworzyl swiat, aby ludzie z natury ateistyczni, przywiazani do swojego rozumu i rozwazan filzoficznych - byli w stanie w owej pustce, odnalezc Boga. W kazdym badz razie, wiara katolicka, daje mi poniekad jakies odpowiedzi, ktore zostaly by bez odpowiedzi, gdybym nie zdobyl sie na wiare.
Nigdy nie moglem sie pogodzic z mysla, ze zyjemy w takiej nie wiedzy, ze wszystko trzeba przyjmowac na wiare, zawierzając jakims objawieniom. Nawet musze zawierzyć w realne istnienie materii, ot to tylko jakies doznania zmyslowe w moim umysle, ktore niekoniecznie musialy by wskazywac na jej realne istnienie.
Podobnie bylo z mnożącymi sie wyznaniami, ktorych jednym podobienstwem bylo odwolywanie sie do sil nadnaturalnych.
Ciezko mi bylo w takiej sytuacji, przyjac Boga chrzescijan do swojego swiatopogladu. Jednak ogromne pragnienie odpowiedzi na tego typu pytania - sprawily, ze najlepsze odpowiedzi znalazlem w wyznaniu katolickim. I w taki oto sposob, Bog usprawiedliwil moje istnienie i tym samym stalem sie czlowiekiem wierzacym
Pozdrawiam!
Źródło: forum.pluswarszawa.pl/viewtopic.php?t=1343


Temat: Pytanie o argument na rzecz ateizmu
Po pierwsze serwuje się nam: Cytat:
Ale wszystko co się porusza, zostało pobudzone do ruchu przez coś innego, gdyż jest w możności do tego ku czemu jest poruszane; co jest w oczywisty sposób sprzeczne z
Cytat:
Ciało, na które nie działa żadna siła lub działają siły równoważące się pozostaje w spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym. .
Następnie zaś z założenia
Cytat:
nie można iść do nieskończoności, bo wówczas nie było by pierwszej przyczyny ruchu , otrzymujemy tezę Cytat:
Tak więc trzeba przyjąć istnienie pierwszego źródła ruchu .
Po drugie Cytat:
Nigdy jednak nie spotykamy - bo to niemożliwe - by coś było przyczyną sprawczą siebie samego. Oczywistym jest, że średniowieczny święty nie miał pojęcia o rozpadzie promieniotwórczym.
Po trzecie Cytat:
Trzeba więc uznać istnienie czegoś, co jest konieczne samo z siebie i nie ma przyczyny swej konieczności poza sobą, a jest przyczyną konieczności dla innych bytów. Istnienie jest związane z czasem, czas zaś, jak wiadomo od czasów odkrycia teorii względności, to taka część świata, bez której nie może on istnieć i która nie może istnieć poza światem, skąd mamy że świat musiał istnieć w każdym czasie, czyli zawsze.
Po czwarte i po piąte, ani opinia Cytat:
Stwierdzamy bowiem w bytach coś co jest mniej lub więcej dobre, prawdziwe, szlachetne itp. zależnie od rozmaitego stopnia ich zbliżenia się do tego, co jest takie w najwyższym stopniu. , ani opinia Cytat:
Widzimy bowiem, jak rzeczy niezdolne do poznania, a więc ciała naturalne, działają celowo nie mają pokrycia w doświadczeniu - nie istnieje najbardziej mokra woda, ani najbardziej suchy piasek, ani najgorętsza gwiazda, ani najzimniejszy psi nos; nie stwierdzono także celowości działania u cząsteczek gazu, ani w płatkach śniegu, ani w ułożeniu gwiazd na niebie.
Jak widać z argumentów św. Tomasza z Akwinu ostał się jeden, który świadczy raczej o nie istnieniu Boga niż o jego istnieniu
Źródło: forum.ateista.pl/showthread.php?t=6954


Temat: WOLUMINY
Moja lista - filozofia i podobne klimaty;)


1. A.Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii
2. Arystoteles, Etyka Nikomachejska
3. H.Bergson, Materia i pamięć
4. G.Berkeley, Traktat o zasadach ludzkiego poznania
5. B.Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni
6. S.Blandzi, Platoński projekt filozofii pierwszej
7. F.Brentano, Psychologia z empirycznego punktu widzenia
8. H.Buczyńska-Garewicz, Metafizyczne rozważania o czasie
9. H.Buczyńska-Garewicz, Miejsca, strony, okolice
10. A.Camus, Człowiek zbuntowany
11. A.Camus, Mit Syzyfa i inne eseje
12. F.Copleston, Historia filozofii II, IV, VI, VII
13. Paul de Man, Alegorie czytania
14. S.Dietzsch, Immanuela Kant. Biografia
15. M.Eliade, Historia wierzeń i idei religinych I
16. M.Eliade, Traktat o historii religii
17. M.Eliade, Sacrum, mit, historia
18. H.Elzenberg, Wartość i człowiek
19. Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy
20. G.Rodis-Lewis, Kartezjusz i racjonalizm
21. E.Gilson, Byt i istota (skserowane i zbindowane)
22. E.Gilson, T.Langan, A.A.Maurer, Historia filozofii współczesnej
23. E.Gilson, Tomizm
24. G.Gottfried, Teoria poznania od Kartezjusza do Wittgenstein
25. A.Gut, Gottlob Frege i problemy filozofii współczesnej
26. P.Gut, Leibniz. Myśl filozoficzna w XVII wieku
27. M.Heidegger, Bycie i czas
28. W.Jaeger, Paideia II
29. H.Jonas, Religia gnozy
30. C.G.Jung, Archetypy i symbole
31. I.Kant, Krytyka czystego rozumu
32. D.Karłowicz, Sokrates i inni święci
33. Kartezjusz, Rozprawa o metodzie
34. Kartezjusz, Medytacje o pierwszej filozofii
35. A.Kijewska, Eriugena
36. S.Kołodziejczyk, Granice pojęciowe metafizyki
37. S.Kowalczyk, Bóg w myśli współczesnej
38. M.A.Krąpiec, S.Kamiński, Z.Zdybicka, A.Maryniarczyk, P.Jaroszyński, Wprowadzenie do filozofii
39. S.Kripke, Nazywanie a konieczność
40. A.Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej
41. J.Maritain, Trzej reformatorzy. Lutera, Kartezjusz, Rousseau
42. J.Maritain, Eseje filozoficzne
43. K.Mech, Logos wiary
44. E.Mieletinski, Poetyka mitu
45. J.H.Newman, Logika wiary
46. J.H.Newman, O rozwoju doktryny chrześcijańskiej
47. F.Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra
48. O.Pesch, Zrozumieć Lutra
49. Platon, Protagoras (tłum. Leopold Regner)
50. Platon, Uczta, Eutyfron, Obrona Sokratesa, Kriton, Fedon (tłum. Władysław Witwicki)
51. B.Pascal, Myśli
52. W.V.O Quine, Słowo i przedmiot
53. G.Reale, Historia filozofii starożytnej t. I, t. II
54. Ricoeur P., Pamięć, historia, zapomnienie
55. J.Salij OP, Eseje tomistyczne
56. J.Salij OP, Rozmowy ze św.Augustynem
57. M.Scheler, Wolność, miłość, świętość
58. H.Schnadelbach, Filozofia w Niemczech 1831-1933
59. H.Schnadelbach, Hegel
60. R.Scruton, A Short History of Modern Philosophy
61. Seneka, Myśli
62. F.W.J.Schelling, Filozofia objawienia, t.1
63. B.Spinoza, Etyka
64. E.Stein, Byt skończony a byt wieczny
65. W.Stróżewski, Ontologia
66. L.Szestow, Dostojewski i Nietzsche. Filozofia tragedii
67. T.Ślipko SJ, Kara śmierci z teologicznego i filozoficznego punktu widzenia
68. S.Świeżawski, Byt. Zagadnienia metafizyki tomistycznej (skserowane i zbindowane)
69. S.Świeżawski, Św.Tomasz na nowo odczytany
70. K.Święcicka, Husserl
71. E.Tabakowska (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa
72. W.Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć
73. W.Tatarkiewicz, O szczęściu
74. J.Tischner, Studia z filozofii świadomości
75. C.Tresmontant, Problem istnienia Boga
76. Tomasz z Akwinu, Byt i istota
77. Tomasz z Akwinu, De veritate
78. Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles I
79. Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles II
80. Tomasz z Akwinu, Traktat o Bogu
81. Tomasz z Akwinu, Traktat o cnotach
82. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku
83. E.Tugendhat, Bycie. Prawda. Rozprawy filozoficzne
84. T.Węcławski, E.Piotrowski, Praeceptores. Teologia i teologowie języka niemieckiego
85. L.Wittgenstein, Traktat logiczno-filozoficzny
86. J.Woleński, Epistemologia
87. S.Wszołek, Elementy metafizyki. Część pierwsza
88. F. Van Steenberghen, Filozofia w wieku XIII
89. Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIV wieku; wybór i opracowanie E.Jung-Palczewska
90. Ja jestem prawdą. Antologia tekstów o Chrystusie; red. K.Frączek
91. Święty Tomasz teolog. Wybór studiów (red. M.Paluch OP)
92. Pismo „Ethos”, numer 71-71/2005, poświęcony zagadnieniu wojny sprawiedliwej
Źródło: mish.net-design.pl/viewtopic.php?t=137


Temat: Historia filozofii - I FP SD (2005/2006)
Zagadnienia z historii filozofii

1.Przejście od mitologii do nauki i pierwsze zagadnienia filozoficzne wg Talesa z Miletu.
2. Zasada, natura i bezkres w filozofii Anaksymandra.
3.Ogień jako zasada świata, zmienność rzeczy, ich względność a także pojęcie logosu wg Heraklita z Efezu.
4. Parmenidesa teoria bytu i jego metoda dedukcyjna. Aporie Zenona z Elei.
5. Atomistyczna teoria Demokryta.
6. Liczba jako zasada bytu wg Pitagorejczyków.
7. Relatywizm i konwencjonalizm Protagorasa.
8. Poglądy etyczne i metoda filozofowania Sokratesa.
9. Platona nauka o ideach.
10. Nauka o duszy Platona.
11. Nauka o przyrodzie Platona.
12. Nauka o poznaniu Platona.
13. Koncepcja państwa idealnego wg Platona.
14. Podział filozofii wg Arystotelesa.
15. Byt jako substancja i jej składniki w metafizyce Arystotelesa.
16. Nauka o poznaniu, definicja prawdy.
17. Arystotelesa teoria przyrody.
18. Etyka Arystotelesa.
19. Filozofia przyrody stoików i ich etyka.
20. Filozofia przyrody Epikura i jego etyka.
21. Argumenty sceptyków przeciw możliwości poznawania rzeczy.
22. Teoria poznania św. Augustyna (źródła poznania, przedmiot poznania, cel poznania).
23. Teocentryczna metafizyka św. Augustyna.
24. Teodycea św. Augustyna.
25. Relacja wiary do rozumu wg św. Tomasza z Akwinu.
26. Nauka o bycie św. Tomasza.
27. Nauka o Bogu św. Tomasza.
28. Nauka o duszy św. Tomasza.
29. Nauka o poznaniu wg św. Tomasza.
30. Metoda analityczna jako gwarant niezawodności wiedzy naukowej wg Kartezjusza.
31. Kartezjańskie poszukiwania pewności metafizycznej: droga od metodycznego sceptycyzmu do pewności.
32. Res cogitans i res extensa w filozofii Kartezjusza. Mechanistyczna teoria przyrody.
33. Problem psychofizyczny w filozofii Kartezjusza.
34. Empiryzm genetyczny J. Locke’a.
35. Esse = percipi wg G. Berkeleya.
36. Nauka o faktach i nauka o stosunkach między ideami wg D. Hume’a.
37. Krytyka pojęcia przyczynowości, pojęcia siły i pojęcia substancji (materialnej i duchowej) w filozofii D. Hume’a.
38. I. Kanta pogodzenie empiryzmu z racjonalizmem.
39. Podział Kantowskiej krytyki poznania.
40. Aprioryczne formy zmysłowości i aprioryczne kategorie intelektu (rozsądku) wg I. Kanta. „Przewrót kopernikański” Kanta.
41. I. Kanta krytyka metafizyki (krytyka racjonalnej psychologii, racjonalnej kosmologii i racjonalnej teologii).
42. I. Kanta krytyka rozumu praktycznego (etyka).
43. Idealizm ewolucyjny G. W. F. Hegla
44. Logika, filozofia przyrody i filozofia ducha G. W. F. Hegla.
45. Świat jako wola i pesymistyczny pogląd na świat wg Schopenhauera.
46. Etyka współczucia i estetyka kontemplacyjna jako paliatywy przeciw cierpieniu wg Schopenhauera.
47. Materializm, antropologizm i naturalistyczna metafizyka L. Feurbacha.
48. Materializm dialektyczny i historyczny K. Marksa i F. Engelsa.
49. Filozofia egzystencjalna S. Kierkegaarda.
50. Wola życia a wola mocy wg F. Nietzschego.
52. Moralność niewolników a moralność panów.
53. Immoralizm i „przewartościowanie wszystkich wartości” wg Nietzschego.
54. Ideał nadczłowieka wg F. Nietzschego.
55. Żywioł apolliński i dionizyjski wg Nietzschego.
56. Pragmatyzm W. Jamesa (pragmatyczna metoda, pragmatyczna teoria prawdy, prawo do wiary, empiryzm, pluralistyczna metafizyka, doświadczenie religijne).
57. E. Husserl przeciw relatywizmowi (krytyka psychologizmu, naturalizmu i historycyzmu) i nowe zadanie filozofii.
58. Fenomenologia jako nauka bezzałożeniowa: redukcja ejdetyczna i transcendentalna.
59. Antropologia fenomenologiczna M. Schelera.
60. Id, ego i superego jako sfery psychiki człowieka wg Z. Freuda.
61. Kultura jako obszar sublimacji energii popędowej. Antagonizm kultury i jednostki.
62. Trzy składniki neopozytywizmu: empiryzm, pozytywizm i fizykalizm.
63. Ontologia fundamentalna M. Heideggera.
64. Dwa nurty egzystencjalizmu, główne założenia i przedstawiciele.
65. Egzystencjalizm J. P. Sartre’a.
66. Pojęcie absurdu w filozofii A. Camus.
67. Wiara, nadzieja i miłość jako remedium na egzystencjalne lęki wg G. Marcela.
68. Filozofia egzystencji K. Jaspersa.
69. Koncepcja ewolucyjno-kosmiczna P. Teilharda de Chardin.
70. Przedstaw koncepcję wybranego filozofa z kręgu postmodernistów (do wyboru: J-F. Lyotard, J. Derrida, G. Deleuze, J. Baudrillard, R. Rorty, W.Welsch)

przekopiowałam wszystko co wysłala dr Niemczuk
Źródło: filolog.katowice.pl/viewtopic.php?t=1114




© OJCOSTWO.8log.pl | Strona: 4.html design by e-nordstrom